|   Både   |   Havne   |   Vurderinger   |   Nyheder   |   Brugte både   |   LinkGuide   |   Debatforum   |

Den 6. juni 2020

Tips & tricks

 
Hvordan tætner jeg glasfiberbåden med fuge- og tætningsmasse?
Hvordan tætner jeg glasfiberbåden med fuge- og tætningsmasse?  De fleste bådejere er meget omhyggelige, når det gælder om at pleje og beskytte bådens bund mod vandgennemtrængning. Utætheder i dæk eller ruf kan medføre alvorlige skader, så der er al mulig grund til hurtigt at tætne også denne del af båden.
Af:  Ask-Alex.dk - Den 06-08-2005
  Du skal bruge:
- Lommelygte
- Vandslange
- Affedtningsmiddel
- Klude
- Evt. sandpapir
- Tætningsmasse
- Kniv eller barberblad
- Evt. opløsningsmiddel
Forberedelse:
Utætheder i dæk eller ruf er ikke kun et spørgsmål om ubehag for bådejeren, når køjepladsen er våd, eller der er vand under dørken, der skal søbes væk. De fleste dæk er konstrueret af to lag glasfiber med et kernemateriale mellem sig. Kernematerialet i denne sandwichkonstruktion er typisk balsatræ eller skumplast, og det er vigtigt at beskytte kernematerialet mod vandindtrængning. Meget ofte er beslag monteret, uden at kernematerialet er beskyttet, og så gælder det om at få stoppet utæthederne i en fart.

Det kan være meget vanskeligt, at bestemme præcis hvor utætheden er, vandet kan dryppe fra et sted, der er langt fra selve utætheden. Vinduer er et sårbart punkt, og sejlbåde er forsynet med et utal af beslag og andet isenkram, der er boltet gennem dækket.

Sæt dig ud i båden på en dag med vedvarende regn, og undersøg alle hjørner og kroge for vand med en lommelygte. Du kan også forsøge dig med en vandslange, start med de laveste dele af dækket, og arbejd dig systematisk opad, når utætheden skal findes.

Når utætheden er lokaliseret skal beslaget (eller skødeskinne, vindue etc.) som hovedregel afmonteres, hvis tætningen skal være holdbar. Det er som regel ingen varig løsning at smøre tætningsmasse rundt om et beslag.

Der findes tre grundtyper af tætningsmasse til glasfiberbåde: polyuretan, polysulfid og silikone. Hver af disse fås med meget forskellige egenskaber, og det er vigtigt, at du bruger et produkt, der passer til opgaven. Spørg din forhandler, hvad der egner sig bedst, og læs produktbeskrivelsen omhyggeligt, inden du vælger.

Polyuretan er en meget stærkt klæbende tætningsmasse, der er forholdsvis let at anvende. Den kan bruges under vandlinien til fugning mellem køl og bund, og er god til tætning af beslag og gennemboringer i dækket. Det er en permanent tætningsmasse, der ikke nedbrydes af luft og sol.

Du kan bruge polyuretan til tætning af vinduer, med det er som regel ikke hensigtsmæssigt. Hvis du tætner vinduer med polyuretanmasse, kan det være svært at få dem fri igen senere uden at ødelægge dem. Det samme gælder for andre dele, du gerne vil kunne løsne igen.

Silikone er oftest det bedste valg til tætning af vinduer, men det nedbrydes efterhånden og skal udskiftes med mellemrum. Du kan kun bruge silikone over vandlinien, og det er generelt ikke så effektivt og holdbart som polyuretan, når beslag på dækket skal tætnes.

Polysulfid bruges først og fremmest som fugemateriale til teakdæk. Det har en særlig god bindeevne til olieholdigt træ og kan derfor også være et godt alternativ til polyuretan, når et beslag på et teakdæk skal tætnes. Polysulfid er modstandsdygtigt over for benzin og dieselolie.

Moderne tætningsmasser er fantastisk effektive, men uanset hvilken tætningsmasse du vælger, skal de overflader, der skal samles, forberedes grundigt. Fladerne skal være rene, tørre og fedtfri og evt. slibes med sandpapir, inden tætningsmassen påføres. Gammel tætningsmasse skal fjernes helt. Læs vejledningen på produktet, og følg de anvisninger, der gives.

Når overfladerne er forberedt, kan tætningsmassen påføres i et jævnt lag, og der spændes til, så tætningsmassen jævnes ud mellem overfladerne. Du skal ikke spænde hårdt med det samme, så trykkes tætningsmassen bare væk.

Først når massen har fået lov til at hærde en tid, typisk efter 24-48 timer, spændes der efter. På den måde dannes der en elastisk pakning, der gør det muligt at efterspænde – også når det efter en længere periode bliver aktuelt.

Ved at lægge tynde skiver mellem fladerne (på boltene) kan du sikre den rette tykkelse på pakningen (1-2 mm). Du skal huske, at også de gennemgående bolte skal fores med tætningsmasse.

Den overskydende tætningsmasse kan fjernes med en kniv eller et barberblad, når den er hærdet. Du kan også fjerne nogle tætningsmasser med et skrapt opløsningsmiddel (fortynder), inden de er hærdet.

Som hovedregel skal du ikke tætne bådens inderside – hvis der opstår utætheder ved tætningen på ydersiden, skal du kunne se det i tide, frem for at vand uset kan trænge ind i dækkets kernematerialet.

Beslag, der skal kunne modstå tunge træk, skal være behørigt forstærket med en aluminiums- eller plywoodplade på undersiden. I visse tilfælde er det nødvendigt at forstærke beslagets fæstningsområde med glasfiber. Hvis dæksbeslaget ikke er korrekt påmonteret, hjælper selv den bedste tætningsmasse ikke i længden.

Der skal aldrig skruer i sandwichkonstruktioner. Gennemgående bolte er det eneste rigtige, også selvom beslaget ikke skal klare store træk. Du skal være tilbageholdende med at flytte oprindelige beslag eller tilføje nye. Hvis det skal gøres, skal kernematerialet omkring boltgennemføringen bores væk nedefra, og der skal fyldes ud med en tokomponent spartelmasse.

Først derefter kan det egentlige hul til gennemføringen bores (gennem spartelmassen). Alt dette gøres for at sikre, at der ikke kan trænge vand ind i kernematerialet, for før eller siden vil der opstå utætheder omkring beslaget.
>

Kontakt Sejlerland.dk | E-mail | Om Sejlerland.dk | IT i Haderslev | Opskrifter p?kalorielet mad |

Copyright Sejlerland.dk